Talang och intresse skapar goda karriärmöjligheter

Del tre av yrkesutbildningskampanjen DinTalang är i full gång, och som i första hand vänder sig till alla i årskurs 9 som ska göra sitt gymnasieval under januari och februari. Tre nya filmer har tagits fram och kommer att användas tillsammans med tidigare elva filmer för att lyfta yrkesutbildningarna som ett smart val. Två av filmerna vänder sig till föräldrar och andra påverkare. Dessa filmer fokuserar mer på att man kan välja att läsa kurser som ger grundläggande högskolebehörighet på alla yrkesprogram samt att en yrkesutbildning är en bra start på karriären.

Det övergripande temat för kampanjen är att yrkesutbildning är ett smart val och budskapet är att man bör överväga att välja en utbildning och karriär efter sitt intresseområde och talang. Med kampanjen försöker vi avdramatisera gymnasievalet då vi vet att många är oroliga och rädda för att välja fel. Det är viktigt att förklara för unga att en yrkesutbildning är en bra start på en spännande karriär och att alla dörrar mot framtiden är öppna.

Kampanjen förs i olika sociala medier som Instagram, YouTube och Facebook. Kopplat till kampanjen finns även kampanjsidan DinTalang.se. Nytt för årets kampanj är att DinTalang denna gång kommer att vara närvarande på gymnasiemässor i Stockholm, Göteborg och Malmö. På ett inspirerande sätt och med talang, intresse och kunskap som ledord hoppas vi få ungdomar att bli nyfikna och medvetna om vilka yrkesutbildningsprogram som finns tillgängliga. Allt på ett enkelt och inspirerande sätt via ett interaktivt frågetest. I montern kommer utöver personal också ungdomar från Yrkeslandslaget att fungerar som inspiratörer och goda förebilder för olika yrken och yrkesutbildningar.

Planerat deltagande för DinTalang:

– FutureSkills i Göteborg 10–12 oktober

– ToDo i Malmö 9–11 november

– Gymnasiemässan i Stockholm 23–25 november

 

Kampanjperioden är 1 oktober till 30 november samt 2017 och 15 januari–15 februari 2018.

 

– Vi ser den här satsningen som en bra och viktig fortsättning för att påverka och öka intresset och kunskapen kring olika yrkesutbildningar och sist och slutligen öka antalet sökande. Arbetet som nu intensifieras är ett steg i ett långsiktigt arbete med att visa karriärmöjligheterna som erbjuds för de som gör ett smart val och väljer en yrkesutbildning, säger Pontus Slättman, vd för WorldSkills Sweden.

 

YOUTUBE · FACEBOOK · INSTAGRAM · WEBB

 

 

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

Share This: