Mina elever ska bygga Sverige

– Skogen betyder mycket, att få promenera i skogen är avkoppling och tid för återhämtning, säger Andreas. Han fortsätter med att berätta om sitt intresse för jakt och fiske, och om sin morfar. Det är tydligt att morfar har varit en stor förebild. En tusenkonstnär – fiskare, snickare, slaktare … En person som inte var rädd för att pröva nya saker. Andreas tror att han har lärt sig en hel del av honom. Han minns ett av morfaderns underfundiga råd: ”Vad du än gör, lär dig inte så mycket, för då får du bara jobba.”  – Just det rådet glömde jag att följa.

Andreas Markstedt 46 år är yrkeslärare på Strömbackaskolan i Piteå. Efter att ha jobbat som murare och plattsättare under många år kände han att det var dags att göra något annat. När han under sin yrkestid hade lärlingar, kände han att det var mycket givande att dela med sig av sin erfarenhet. Kanske tänkte han på de äldres historieberättande hemifrån. 
– De gånger man suttit och lyssnat på jakt- och fiskehistorier som berättats oftast av äldre har jag alltid lärt mig saker, berättar han. Kanske inte bara bra saker men intressanta saker.


I alla fall bestämde han sig för att bli yrkeslärare, eftersom det skulle ge honom nytta av erfarenheterna och kunskaperna från det tidigare yrkeslivet, samtidigt som han skulle få jobba med ungdomar. Han läste till yrkeslärare på halvfart parallellt med jobbet. Han uppskattade mycket av studierna i Umeå, kanske framförallt det erfarenhetsutbyte som skedde mellan studenterna under tiden på högskolan. Det fick honom att se saker på ett annat sätt. 
– Allt är inte svart och vitt i samhället utan snarare grått, konstaterar han.

Nu som verksam lärare trivs Andreas med att vara omgiven av duktiga kollegor som har samma målbild som han själv. Själva arbetet skiljer  sig ganska mycket från dag till dag. Det blir en ständig variation när han har olika elevgrupper och olika årskullar. Arbetet baserar sig på en plan för året där de olika momenten som ska ingå finns med. Utifrån planen gör han en noggrannare planering där det framgår vad som är lämpligt att göra utifrån elevbygget och APL (arbetsplatsförlagt lärande). Den planeringen kanske sträcker sig någon eller några veckor framåt. Han fortsätter beskriva arbetet:
 – De flesta dagar startar med en genomgång tillsammans med eleverna, där vi diskuterar momenten som ska göras kollar av eventuella risker och försöker räta ut eventuella frågetecken innan vi går ut och kör igång. Innan vi avslutar för dagen försöker vi göra en uppsamling, där vi går igenom dagen vad har gått bra vad skulle vi kunnat göra annorlunda.
Det sista är viktigt för Andreas eftersom han tycker att reflektion över saker som har genomförts, är viktigt vid all inlärning.

Att vara lärare på ett yrkesprogram ger inte bara Andreas chansen att få jobba med unga människor. Han får också möjligheten att förändra och förbättra sitt tidigare yrke. Det märks att han trivs med den utmaningen, och dessutom tycker att den är viktig. 
– Att vara lärare är ett av de viktigaste uppdrag man kan ha! Det är elever som från yrkesprogram som kommer bygga Sverige oavsett yrke. Jag tilltalas av att få vara med på den resan, säger han.  

I arbetet som lärare är minnen av de lärare han själv haft i sitt liv viktiga inspirationskällor. Många av dem har betytt mycket för honom.   
 – Det enskilt största minnet av en lärare var när jag började byggprogrammet och läraren jag hade verkligen brann för sitt jobb, berättar han. Han var engagerad och ville verkligen lära ut. Plötsligt uppskattades praktisk kunskap och det var något nytt som passade mig och var något som jag inte upplevt tidigare i grundskolan.

Andreas är inte bara en engagerad lärare. Han har också blivit engagerad i yrkestävlingar. Han fick frågan om att delta på några informationsmöten som branschen ordnade. Det han fick veta där gjorde först att han blev intresserad och sen alltmer delaktig. Han har aldrig ångrat det.
– Personligen ger det mig möjlighet att träffa ungdomar från hela Sverige och världen. Jag får möjlighet att träffa duktiga yrkeslärare som brinner för sitt yrke. Jag får dela erfarenheter och ta med mig ideer hem, säger han.

När vi till sist frågar Andreas vad som är det bästa med att vara yrkeslärare får vi följande svar:
– Att jobba med ungdomar och få lära ut ett yrke som man själv trivts bra med under lång tid. Jag gillar att lära ut. Det är en stor tillfredsställes att se hur eleverna utvecklas och mognar under de år de är på skolan.



Share This: